Prosopul care și-a uitat rostul

Poveștile și Power-pointul nu se exclud.

Cum să fie prosoapele noi de duș pe care le iau pentru tine? o întreb.

Negre, zice Ada.

Atipic?  Poate...Dar deloc straniu pentru un adolescent.

Ajung  în magazin. Privesc, ating, aleg și iau un set de prosoape Zara Home  care îmi par numai bune...la prima vedere.

-Nu fac nicio treabă...aud 2 zile mai târziu.

Trei zile mai târziu:

- Mama, nu absorb bine. Și lasă și scame...

-Știi ceva? Facem un schimb norocos? Îți dau alt soi de prosop și le iau eu pe astea? zic.

-Yep.

She’s happy, I’m happy. Și în plus mă întreb “Na, cât poate fi de rău prosopul ăsta negru?” și îl pun la spălat.

Două săptămâni mai târziu într-o dimineață în care lucrurile de făcut îmi sunt aranjate la milimetru, îmi închei rutina de sport transpirată și zâmbitoare, fac un duș rapid și iau prosopul negru de pe raft.

Și tocmai când să mă bucur de senzația de bine, mirosul de proaspăt și timpul care pare că ține cu mine azi…  mă șterg și mă trezesc pudrată din cap până-n picioare cu puf  fin, încăpățânat și foarte negru care se adună în scame. Dau mai abitir cu prosopul pe mine doar-doar se duce… e doar mai mult puf. Iau alt prosop ca să scutur puful. Degeaba.

Arată de parcă nici n-am făcut duș, mai rău zici c-am adunat scame pe mine cât pentru o lună.

Curat murdar ca-n Caragiale. 😀

Mă strâmb expresiv și mai intru o dată sub apă. E singura soluție. Evident iau alt prosop.

Și gândul îmi zboară instantaneu la Ada care e în tabără.

Îi scriu pățania prosopului care și-a uitat menirea și nu face nicio treabă. Nu absoarbe era un cuvânt delicat... :)

-Da. E oribil, zice.

Mai în glumă mai în serios prosopul meu negru și-a uitat rostul.

Se pierde pe sine însuși în proces (la propriu, lăsând scame :))

Ceea ce facem și noi uneori când rămânem ancorați adânc în comunicarea de business bazată pe slide-uri, date și cifre și pierdem legătura cu partea noastră de povestitor. Ne pierdem pe noi înșine în procesul de comunicare și rezultatul e nesatisfăcător. (ăsta e termenul delicat)

Prezentările fără notă umană, fără emoția conectării prin poveste sunt o capcană.

De fapt poveștile și powerpointul nu se exclud.

Vrei să îți spun 3 pași pentru ca prezentarea ta powerpoint să aibă efectul dorit și nu efectul invers?

Iată-i.

1.        Folosește imagini puternice

Alege imagini reprezentative pentru tema pe care vorbești, lasă-le să capteze atenția. Apoi explică-le, pune-le în context, arată de ce contează pentru cei care te ascultă și pentru subiectul pe care vorbești. Lasă PowerPointul să fie instrumentul. Iar tu rămâi speakerul.

2.        Spune o poveste și împletește prezentarea și datele  în ea

Dă-mi voie să-ți prezint un catralion de date care îți vor copleși și amorți mintea: statistici, trenduri, ROI, bulet points, grafice, formule…

Te-am pierdut?  Nu-i de mirare…

 Acum hai să-ți spun despre un business care s-a lovit de o problemă ce părea de nedepășit...

Pare mai interesant, nu-i așa?

 

Datele în sine nu au puterea emoțională să miște publicul către un alt mod de gândire sau acțiune.

În schimb dacă spui o poveste care unește acele date cu motivația umană și care se intersectează cu viețile lor, în care se pot regăsi un pic, obții efectul puternic dorit. Folosind emoția.

John Medina biolog și autorul cărții Brain rules spune “Creierul își amintește componenta emoțională a unei experiențe mai bine decât orice altceva.” “Pentru creier emoția este ca un bilețel POST-IT pe care scrie Ține Minte Asta! ”

3.    Folosește umorul și autoironia

Businessul e ceva serios.

Dar dacă rămâi prea adânc ancorat în registrul serios faptele, datele, chiar și povestea pe care o spui pot pierde din efect și ajung să lase oamenii reci.

Umorul îmblânzește și destinde momentul. Te arată uman și cald.  Observă care sunt momentele din poveste care îți dau ocazia să guști și să împărtășești umor. Poți să dai contrastul mai tare? Să faci haz de necaz? Sau să creezi elementul surpriză care aduce zâmbete? Folosește ceea ce se potrivește personalității tale și înviorează registrul arid al faptelor și datelor cu o doză de stare de bine.

Oamenii sunt influențați nu doar de o idee, ci și de modul în care comunici cea idee.

“Storytelling is the most powerful way to put ideas into the world.”   spune Robert McKey.

Cu drag,

 

. . .

Dacă nu ai citit prima parte Este povestea un mod de a vinde? te invit aici:

Povestea construiește încrederea și aduce emoția în procesul de vânzare

Raluca Erimescu

Hello! I’m Raluca Erimescu, a Public speaking and Storytelling trainer, a World Class Speaking Coach and a blogger. After more than 15 years of dentistry I resigned from the University job, sold my praxis and moved into a self-expression field: speaking and storytelling.

I have an inquisitive mind. I love creativity, self expression and sharing ourselves with authenticity. I love to run, dance and I am a playful spirit.

I am here to help you sharpen your public speaking and storytelling skills and most of all, put a lot of who you are in them.


http://ralucaerimescu.com
Next
Next

Un produs bun nu se vinde singur.