Sita, structuratorul și captivatorul
:) 3 minitehnici pentru a crea povești care atrag
Simona se-ntinde prelung și oftează adânc. Așezată la laptop caută idei pentru povestea pe care să o spună în următoarea ei prezentare din evenimentul cu public de la companie.
Se aude doar lovitul ritmic în taste.
Unde s-au ascuns ideile bune? S-au blocat pe undeva? Sau poate că dorm la ora asta…
E târziu, iar ea e la masa din bucătărie încă trează în liniștea nopții și se străduiește să găsească povestea, să-și termine treaba fără să-i deranjeze pe-ai casei care dorm duși.
Nimic nu pare potrivit. Povestea pare încărcată, stufoasă, are prea multe detalii. Și nu spune nimic înțelept sau inspirațional. Lucrurile nu se leagă…
Îi vine să-nchidă laptopul și s-o lase baltă. Sau să facă orice altceva…un duș…un scroll pe Facebook…un sandwich în miez de noapte.
Și dacă oamenii n-o să simtă nicio atracție pentru povestea asta, o să fie doar plictisiți? Ce rost are?
Dă-mi voie să-ți arăt cum poți scrie poveștile tale așa încât publicul tău să se simtă atras de ele, să le aprecieze și să le țină minte.
Poți face asta ajutându-te de 3 mini-tehnici.
sita de povești
Poveștile nu lucrează bine sub presiune. Nici creativitatea. Așa că ia-ți un răgaz de câteva zile în care să lucrezi fără să lucrezi de fapt. Câteva zile în care îi dai de lucru minții din spatele minții pe tema poveștii cu pricina.
Gândește privind de la distanță discursul și rolul poveștii în el. Nu coborî încă în detalii. Doar conturează
Care e ideea pe care vrei să o transmiți?
Și întreabă-te …fără să vrei răspunsul instant
Care e o întâmplare pe care ai trăit-o care se leagă de acea idee (direct sau metaforic)?
Și între timp fă altceva…un duș…un sandwich…un scroll în articolele bloggerilor tăi favoriți. :)
Vor veni către tine câteva idei bune. Secretul e să fii pregătit să nu le lași să treacă pe lângă tine. Când apar notează-le. Fă-ți o notiță scrisă sau un Voice memo scurt.
Odată ideea aleasă din cele notate,
-scrie întâmplarea -dintr-o suflare. Nu te opri să analizezi cum îți sună, cât e de stufos/ potrivit/ nepotrivit, dacă curge firesc sau se blochează pe undeva.
-atașează-i mesajul (ideea pe care vrei să o transmiți)
2. structuratorul
Caută să ai în linia poveștii tale elementele esențiale care fac firescul poveștii.
Un personaj întâmpină un obstacol, alege o cale de acțiune, obține sau nu ce vrea și se schimbă pe parcursul întâmplărilor (gândește, simte sau acționează diferit).
Și asta transmite ceva mai larg decât sensul direct al întâmplărilor- mesajul. Ceva ce putem aplica în situațiile noastre de viață.
Acum e momentul să recitești ce ai scris și să verifici aceste elemente
-personaj
-obstacol
-alegerea căii de acțiune
-transformare
-mesaj
Accentuează partea pe care simți că nu ai conturat-o încă.
3. captivatorul
Odată ce ai ajuns până aici ai deja o poveste bună. Cum o faci atât de atrăgătoare încât să o urmărim ochi și urechi?
Faci ca povestea să ne hrănească ochii și urechile :).
Te asiguri că ne arăți și că vedem parcursul personajului- unde e, cu cine, ce face…
Te asiguri că auzim - replicile dintre personaje și chiar intimitatea a ce le trece prin cap (gândurile nerostite).
Astfel povestea devine dinamică și ne atrage într-o experiență.
Uite un exemplu de astfel de poveste folosită într-un discurs TED (începe de la minutul 1).
Observi structura? (personaj- obstacol, alegere-transformare- mesaj)
Care sunt imaginile care ți-au captat interesul?
Unde te-a captat dialogul? Dar gândurile personajelor?
E rândul tău.
“Great stories happen to those who can tell them!”
Cu drag,
. . .
Dacă nu ai citit prima parte Este povestea un mod de a vinde? te invit aici:
Povestea construiește încrederea și aduce emoția în procesul de vânzare