Empatia în vorbitul în public

Pune-te în papucii celorlalți și înțelege starea emoțională a publicului

Zilele trecute pe când îmi antrenam limba engleză cu niște exerciții practice, am dat peste unul care mi s-a părut deosebit: Fii altă persoană pentru o zi. Poartă-te ca celălalt, vorbește ca el, privește lucrurile din unghiul lui.

Photo by Noah Buscher from Unsplash

Și gândul care mi-a străfulgerat mintea în secunda următoare a fost, "Wow, ce exercițiu transformator pentru a crea conectare atunci când comunicăm."

Unde sunt membrii echipei tale din punct de vedere emoțional? Care sunt emoțiile publicului tău? Care e numitorul comun al stării lor emoționale? În ce mod poți tu să le validezi emoția și să îi faci să se simtă văzuți și înțeleși?

Asta va deschide poarta comunicării și va face ca ei să te investească cu încredere.

 Exercițiul ăsta năstrușnic m-a făcut să îmi dau seama nu doar că există acel ceva care se numește "empatie în vorbitul în public" chiar dacă nu ne gândim foarte des la el. M-a făcut să simt greutatea pe care o are empatia în vorbitul în public.

Ce înseamnă empatia în vorbitul în public?

Poate că termenul îți este mai puțin familiar, poate crezi chiar că e o alăturarea destul de ciudată de cuvinte…

Hai să clarificăm termenii la început.

Conform Wikipedia Empatia este capacitatea de a înțelege și simți ceea ce cealaltă persoană trăiește, din interiorul cadrului de referință al acestei persoane. Capacitatea de a te pune în poziția celuilalt. Tipurile de empatie includ empatie cognitivă, emoțională (sau afectivă), somatică și spirituală.

 

Trecând dincolo de aparența ușor prețioasă a expresiei , personal văd “empatia în vorbitul în public” într-o lumină prietenoasă ca pe modul tău de a te conecta cu publicul, făcând prezentarea ta cât mai personală. Făcând-o să le vorbească direct oamenilor.

De ce empatia în vorbitul în public poate fi un atu important? Ce crezi?

Ei bine, imaginează-ți opusul empatiei într-o situație de vorbit în public: cineva cu vocea și cunoștințele lui Data din StarTreck pregătindu-și următoarea prezentare.

“Săptămâna viitoarea am prezentarea aceea…abia aștept să le arăt ce am pentru ei! Să pun la punct în detaliu toate informațiile, faptele și cifrele! O să cunosc subiectul ăsta ca pe buzunarul meu! Știu exact de ce au nevoie!”

Photo by cottonbro from Pexels

Chiar așa? De ce au nevoie? Oare de un vorbitor de tip "totul este despre mine" încărcat de date și cifre, excelând în cunoștințe tehnice și fără vreo urmă de căldură sau vreun semn că-i pasă?

Empatia este despre faptul că îți pasă, că vezi și auzi cealaltă persoană, că iei în seamă nevoile ei. Aplicată în vorbitul în public, ea va crea acea conexiune profundă și va deschide poarta pentru ca publicul să primească mesajul cu inima deschisă. Vei vedea o diferență spectaculoasă în modul în care mesajul tău îi atinge.

 Cum putem noi, ca vorbitori în public, să fim empatici?

Sunt mai multe moduri prin care demonstrezi că îți înțelegi publicul:

  • Terenul comun

Cel mai de bază mod este să întrebi și să afli cât de multe poți despre oamenii din audiență. Află ce contează pentru ei, împrumută-le mindsetul, percepția asupra subiectului despre care vorbești. Descoperă care este impactul acestui subiect în viețile lor de zi cu zi.

Întreabă-te:

Care este cea mai presantă problemă a lor? Ce blocaje au nevoie să depășească Cum pot cunoștințele și expertiza mea să le ofere soluția și să le rezolve durerea?Am avut și eu  obstacole similare, momente în care m-am zbătut? Cum am găsit calea de ale depăși?

Spune-ți povestea ta personală care o intersectează pe a lor și creează un teren comun- o bază a rezonanței și armonizării dintre voi. Găsește și evocă experiențe pe care tu și cei din publicul tău le aveți în comun.

Apoi coboară mai profund cu un nivel, în zona de limbaj: folosește termenii, cuvintele și expresiile lor uzuale.

Și exprimă-te personal. Alege pronumele personal la persoana a 2-a singular- “tu”, adresează-te individului și nu maselor.

  • Folosirea vocii și a proximității

Gândește-te cum poți adăuga intensitate acestei zone de rezonanță și armonizare prin vocea și prezența ta.

Poți de exemplu să îți modulezi vocea și să creezi apropiere , avansând în mijlocul publicului tău. Poți iniția și susține contactul vizual. Poți face gesturi care punctează ideile din zona voastră de “teren comun”.

Vei face ca experiența de "validare și de a fi văzuți și înțeleși" pe care le-o oferi să fie mai profundă.

  • Adaptarea la nevoile în timp real ale publicului tău

Cum ar fi să pășești în spațiul prezentării tale bine pregătite cu intenția de a "simți sala"? Gata să prinzi din aer de ce au ei nevoie și să te adaptezi...Imaginează-te capabil să pleci de la linia bine pregătită a prezentării tale și intrând mai în profunzime în explicarea unui concept sau a unei metode. Sau activându-ți ascultătorii cu un exercițiu distractiv care le reumple rezervoarele de energie și face ca ce urmează să fie ușor de absorbit...

Ce crezi că vei câștiga punând empatie în prezentarea ta?

Empatia va declanșa o reacție gen bulgăre: va crea interes și implicare din partea publicului. Oamenii vor fi atrași și se vor conecta atât cu mesajul tău cât și cu tine ca mesager.

Vei primi reacții entuziaste și feedback pozitiv tocmai pentru că ai plonjat în substanța a ceea ce este important pentru ei.

Vei crea pentru tine ca vorbitor o experiență mai lipsită de stres, una de care să te bucuri. Cum? Prin simplul fapt că îți muți focusul de la propria ta persoană (acel ochi analitic și auto-critic, îl cunoști, nu-i așa?) către a împlini nevoile publicului tău și a te conecta la experiențele lui emoționale. Să faci asta este eliberator și împlinitor.

“Dăruind vei dobândi.” Nicolae Steinhardt

. . .

Dacă nu ai citit începutul acestei serii de trei articole te invit să o vezi aici:

Primul pas este să devii conștient de emoțiile tale.

Stai pe aproape. Urmează al treilea articol din serie :)

Cu drag,

Previous
Previous

Vorbește autentic și exprima-ți emoțiile

Next
Next

Vrei să te conectezi cu oamenii punând emoție în comunicare?