7 moduri inedite de a deschide prezentarea pentru a te conecta sau a stârni curiozitate

Care este inamicul tău atunci când rostești primele cuvinte ale unui discurs?

Nu ți-ai dori ca publicul tău să rămână rece, distant sau să fie plictisit, letargic, să privească în gol și să caște a lehamite, așa-i?

Distanța și plictisul sunt dușmanii. Ca vorbitor în public îi vrei învinși din primele tale fraze. Iar intensitatea și personalitatea primelor 5 minute din ceea ce spui are puterea asta de a răpune distanța și plictisul, de a crea conectare și interes viu.

Introducerea ta are puterea de porni sau opri motoarele celor din public.

Photo by Ashutosh Dave on Unsplash

Hai să vedem 7 moduri de a deschide o prezentare așa încât să obții efectul dorit.

Dacă vrei să obții mai multă conectare iată ce ai putea să alegi:

1.     Introducerea care conturează terenul comun

Există o breșă între tine și publicul tău? Dacă decalajul îi face să ridice în mintea lor obiecții legate de cât de bine îi înțelegi sau cât de folositor pentru ei va fi discursul tău, introducerea este cel mai potrivit moment să îi aduci aproape de tine. Dizolvă obiecțiile, remodelează emoția și gândurile!

Fă apel la un moment din trecut în care ai trăit și tu ceva similar. Sau la o persoană apropiată cu care ai istorie comună.

Să zicem că ai 27 de ani și vorbești unui grup de pensionari despre cum să aducă bucurie fiecărei zile.

“Știu că mă vedeți ca pe un copil venit să vă dea sfaturi pentru o vârstă pe care n-a trăit-o încă. Vreau să vi-l prezint pe bunicul meu Victor cu care mi-am petrecut după-mesele în ultimii 5 ani adunând multe amintiri frumoase. ” (proiecție cu poza lor împreună jucând șah și zâmbind)

 

2.     O poveste personală scurtă care încercuiește discursul ca o panglică de cadou. Îl începe și îl sfârșește.

Dacă ideea centrală a prezentării tale poate fi transmisă printr-o poveste personală scurtă ai putea începe și termina discursul tău cu această poveste.

Creezi un efect de ecou, întărești mesajul și în plus creezi nu doar conectare în introducere (căci poveștile personale te dezvăluie pe tine omul, ne dau voie să te vedem și să simțim mai mut din cine ești, nu doar din ceea ce știi) dar și surpriză la final.

 

3.     Un scenariu imaginar care aduce publicul în interiorul poveștii tale- “imaginează-ți că”

Imaginează-ți că... este un cadru foarte puternic.

“Imaginează-ți că te trezești într-o dimineață și tot ce era familiar și cunoscut a dispărut. Ești într-un loc străin și rece, prietenii sunt departe, începi munca de la zero și nu ai economii.

Asta am trăit acum 7 ani când m-am mutat în Finlanda.”

Atunci când îl folosești înaintea unei povești personale îl inviți pe cel care te ascultă să umble în papucii tăi. :) Îți simte experiența și se conectează la nivel profund cu tine.

 

4.     Definiția neașteptată ce include factorul “mai mult de atât” pe care îl dăruiești publicului

Gândește-te că vei susține o prezentare în fața unui grup de oameni de vânzări.

Ai putea să începi așa:

“DEX-ul consideră vânzătorii --persoane angajate spre a vinde și a servi clientela.-- Dar eu cred că suntem mult mai mult de atât. Suntem cei care fac economia să se învârtă.”

E un gen de introducere care aduce împreună factorul neașteptat și elementul de apreciere a publicului.

 Un alt efect dorit în primele fraze ale unei prezentări este să stârnești curiozitate. Uite 3 exemple din aceste tipuri de introduceri.

1.     Prima imagine mentală – tehnica ce transpune publicul în desfășurarea poveștii și îi transferă curiozitatea din ochii personajului. “Și acum ce?”

“Te uiți în oglinda retrovizoare și vezi un bolid roșu furios apropiindu-se agresiv de tine.“

Ai pus ascultătorul în mijlocul evenimentelor poveștii tale dintr-o mișcare verbală. “Și acum ce?” e întrebarea firească din mintea lui, l-ai făcut să își dorească să afle ce urmează.

Alege o poveste scurtă care să introducă firesc subiectul discursului tău.

 

2.     Divulgi un moment de A-ha și “cum te-a lovit.” :)

Aveam 6 ani când vestea că Moș Crăciun nu există a căzut peste mine ca un bolovan.” sau

“Începusem să simt de ceva vreme că ceea ce fac nu e parte din mine dar în ziua în care am încheiat primul meu training de public speaking am zis WOW. Mai vreau din asta! Și lucrurile s-au așezat așa încât despre asta a devenit viața mea.”

Fii vulnerabil. Împărtășește acele momente care au schimbat ceva în interiorul tău.

 

3.     Rama de mister/aventura de descoperire

Cum ar fi dacă publicul ar lua parte la discursul tău cu aceeași dorință și bucurie cu care copiii participă la vânătoarea de ouă de Paște?1

Fă din experiența ascultătorului tău o aventură de descoperire!

Începe cu o “întrebare încuietoare”, o întrebare la care ascultătorii nu au răspuns dar care le stârnește interesul și le aprinde motivația de a descoperi răspunsul.

Construiește prezentarea așa încât să îi duci pas cu pas mai aproape de descoperire, lăsând revelația cea mare pentru final.

“Un discurs este o călătorie cu scop și trebuie să fie cartografiat. Omul care începe să meargă nicăieri, în general, ajunge acolo.” Dale Carnegie

Începe prin a ști unde mergi cu prezentarea ta.

Și apoi începe cu stil!

Cu drag,

. . .

Dacă îți dorești să adaugi emoție în comunicare te invit să citești și acest articol.

Primul pas este să devii conștient de emoțiile tale.

Raluca Erimescu

Hello! I’m Raluca Erimescu, a Public speaking and Storytelling trainer, a World Class Speaking Coach and a blogger. After more than 15 years of dentistry I resigned from the University job, sold my praxis and moved into a self-expression field: speaking and storytelling.

I have an inquisitive mind. I love creativity, self expression and sharing ourselves with authenticity. I love to run, dance and I am a playful spirit.

I am here to help you sharpen your public speaking and storytelling skills and most of all, put a lot of who you are in them.


http://ralucaerimescu.com
Previous
Previous

Cu ce îți hrănești discursul pentru energizare?

Next
Next

Cum să pășești în starea de flow